حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

دانستنیهای مفید درباره ویتامین C

آیا ویتامین C برای درمان سرماخوردگی مفید است؟

سیستم ایمنی بدن شما برای آنکه بتواند به درستی کار کند و در برابر ویروسهای، میکروبها و باکترهایی که قصد آسیب زدن به شما را دارند محافظت نماید، به ویتامین C نیاز دارد. بدن افراد باید به مقدار کافی ویتامین C دریافت نماید اما ویتامین C اضافی در بدن شما نمیتواند سودی برای بدن داشته باشد مگر برای کسانی که ورزشکار حرفه ای هستند، در نواحی بسیار سرد زندگی میکنند و یا بدن آنها بنا به دلایلی نیاز به مقادیر بیشتری ویتامین C دارد. استفاده از خوراکیهای دارای ویتامین C میتوانند موجب شوند که مدت زمان بیماری افراد کوتاه تر شود و علائم بیماری در آنها خفیف تر گردد به خصوص اگر خوراکیهای دارای ویتامین C و مکملهای دارای این ویتامین پیش از بیمار شدن فرد استفاده گردند.

آیا ویتامین C میتواند از بروز تخریب سلولی در افراد پیشگیری نماید؟

وجود ویتامین  C در بدن افراد به آنها کمک مینماید که از آسیب مواد شیمیایی خطرناکی که موجب بروز تخریب سلولی و تخریب DNA در بدن افراد میگردند در امان بمانند. این ویتامنی به عنوان نوعی آنتی اکسیدان در نظر گرفته میشود و اثرات رادیکالهای آزاد موجود در بدن که در اثر آلودگی، مصرف سیگار، تشعشعات امواج خطرناک و قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید در بدن ایجاد میگردند، را خنثی میکند. این مساله به بدن شما کمک میکند که برای مدت بیشتری بتواند سلامت خود را حفظ نماید و به بخشهای مختلف بدن کمک میکند که وضایف خود را به درستی انجام دهند. این مسائل موجب میشود که بدن افراد در برابر بسیاری از بیماریها مقاومت نماید که از جمله آنها میتوان به آلزایمر و سرطان اشاره نمود.

ویتامین C در شکل گیری پوست، استخوانها و عضلات نقش دارد

بدون پروتئین کلاژن بدن شما تجزیه میشود و بخشهای مختلف بدن شما از هم گسسته میشود. پروتئینهای کلاژن در اطراف یکدیگر پیچیده میشوند تا پایه ای برای استخوانها، غضروفها، پوست و ماهیچه ها (از جمله قلب شما) ایجاد نمایند. آنها همچنین در رباطها، تاندونها و رگهای خونی شما وجود دارند. بدن شما برای رشد پوست جدید و ترمیم بافت در محل زخمها به پروتئین کلاژن نیاز دارد علاوه بر این شما برای حفظ پوست خود را از چین و چروک به کلاژن نیاز خواهید داشت و بدن شما نمیتواند کلاژن را بدون وجود ویتامین C تولید نماید.

ویتامین C و تقویت کنندگی مغز

بدن شما برای تولید هورمونهای خاصی که مسئول انتقال سیگنالهای مختلف از مغز به دیگر بخشهای بدن میباشند، به ویتامین C نیاز دارد. این هورمونها شامل استرونین، دوپامین، اپینفرین و نوراپینفرین میباشند. این هورمونها وضعیت خلق و خو، حافظه، تحرک و پویایی و همچنین چگونگی بروز احساس درد در بدن شما را تحت تاثیر قرار میدهند. برای مثال هورمون سترونین نقش مهمی در حفظ چرخه خواب افراد در شبانه روز دارد. این هورمون میتواند با مصرف مقادیر کافی ویتامین C در بدن تولید گردد حال آنکه داروهایی برای درمان افسردگی نیز وجود دارند که در زمینه تولید این هورمون در بدن فعالیت مینمایند.

ویتامین C و تقویت بینایی

ویتامین A موجود در هویج تنها ویتامینی نیست که میتواند برای بهبود بینایی افراد مفید باشد، در برخی از مطالعات انجام شده بر روی ویتامین C نشان داده اند که مصرف مقادیر کافی ویتامین C میتواند از شدید تر شدن تخریب ماکولا در اثر افزایش سن جلوگیری نماید البته این ویتامین نمیتواند در جلوگیری از بروز این مشکل موثر باشد و تنها میتواند سرعت رشد آن را کمتر نماید. برخی دیگر از مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر ویتامین C بر بینایی و سلامت چشمها نشان داده اند که این ویتامین میتواند از بروز آب مروارید در افراد پیشگیری نماید.

ویتامین C و مبارزه با سرطان

دوز بالای ویتامین C در بدن به خصوص اگر از خوردن میوه ها و خوراکیهای تازه فراهم شده باشد، میتواند جلوی رشد و پیشرفت سلولهای سرطانی در بدن را بگیرد. علاوه بر این ویتامین C در بدن افراد مبتلا به سرطان میتواند در تاثیر گذار تر شدن روشهای شیمی درمانی و پرتو درمانی موثر باشد. ویتامین C کمک میکند که افراد مبتلا به سرطان عوارض جانبی کمتری را تجربه نمایند واحساس بهتری داشته باشند. البته هنوز هیچ مستندات دقیقی بر تاثیر گذار بودن ویتامین C در درمان سرطان منتشر نشده است لذا شما میتوانید پیش از شروع روشهای درمانی خانگی با استفاده از مصرف ویتامین C با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

جذب ویتامین C از طریق مصرف میوه ها

بسیاری افراد تنها مرکباتی مثل پرتقال، لیمو و گریپ فوروت را به عنوان منبع ویتامین C میشناسند اما شما باید نگاه خود را فراتر از این میوه ها ببرید. انواع توتها مثل شاتوت، توت فرنگی و بلوبری نیز منبع بسیار غنی ویتامین C میباشند. علاوه بر این پاپایا، کیوی، آناناس، طالبی، آلو و هندوانه نیز جزء منابع بسیار غنی ویتامین C محسوب میشوند. حتی میوه هایی مثل موز، سیب و گلابی نیز مقادیر کمی از این ویتامین را شامل میشوند. مواد تازه و خام ویتامین C بیشتری دارند زیرا ویتامین C به مرور زمان و با حرارت از بین میرود.

جذب ویتامین C از طریق خوردن سبزیجات

یکی از غنی ترین منابع ویتامین C فلفل دلمه ای میباشد، پس از فلفل دلمه ای از میان سبزیجات بیشترین مقادیر ویتامین C متعلق به کلم برگ و انواع دیگر سبزیجات پر برگ از خانواده کلم، میباشد. علاوه بر انواع کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بروکلی هم از خانواده سبزیجات دارای ویتامین C میباشند. سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی نیز میتوانند به عنوان منبع خوبی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر شما قصد دارید این سبزیجات را پخته شده استفاده نمایید بهتر است آنها را بخار پز کنید و یا با استفاده از ماکرو ویو آنها را بپزید تا مقادیر کمتری از ویتامین C موجود در آنها از بین برود.

هر فرد روزانه به چه مقدار ویتامین C نیاز دارد؟

مردان بالغ باید روزانه ۹۰ میلی گرم از این ویتامین دریافت نمایند اما مقدار ویتامین C مورد نیاز برای زنان بالغ ۷۵ میلی گرم میباشد. اما زمانی که زنان باردار هستند و یا به نوزاد خود شیر میدهند به دریافت مقادیر بیشتری ویتامین C نیاز دارند. در حالت کلی کسانی که روزانه مقادیر زیادی میوه و سبزیجات مصرف مینمایند حتی بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن خود ویتامین C دریافت مینمایند.

اگر شما قصد دارید از مکملهای غذایی حاوی ویتامین C استفاده نمایید میتوانید از مکملهای آسکوربیک اسید که قیمت چندان زیادی ندارند استفاده نمایید. بهتر است شما پیش از استفاده از مکملهای غذایی با پزشک در این باره مشورت نمایید.

  • افراد سیگاری به مقادیر بیشتری ویتامین نیاز دارند

زمانی که شما سیگار میکشید، مقادیر ویتامین C در بدن شما کاهش مییابد. زیرا بدن شما رادیکالهای آزاد بیشتری دارد که باید با آنها مبارزه کند. افراد سیگاری باید روزانه ۳۵ میلیگیرم ویتامین C مازاد بر مقدار طبیعی مورد نیاز بدن خود مصرف نمایند تا ویتامین C مصرف شده برای مبارزه با رادیکالهای آزاد ایجاد شده در اثر مصرف سیگار، جبران سازی شوند.

افرادی که در خانه افراد سیگاری زندگی میکنند نیز در معرض دود سیگار و رادیکالهای آزاد ناشی از آن قرار میگیرند و لذا به مصرف مقادیر بیشتری ویتامین C نیاز دارند.

  • کمبود ویتامین C در بدن موجب چه مسائلی میگردد؟

در گذشته های دور ملوانانی که سفرهای دریایی طولانی میرفتند برخی به دلیل عدم مصرف خوراکیهای حاوی ویتامین C به اسکوربوت یا کمبود ویتامین C دچار میشدند و میمردند. اما امروزه دیگر این مساله بسیار نادر میباشد. اما کسانی که رژیم غذایی خوبی ندارند و یا بیش از حد نوشیدنی های الکلی مینوشند و مواد مخدر استفاده مینمایند به فقر ویتامین C دچار میگردند. علاوه بر این برخی وضعیتهای پزشکی همچون دچار شدن به سرطان و بیماریهای کلیوی میتواند موجب بروز چنین مشکلاتی برای افراد گردد. از جمله علائم فقر ویتامین C میتوان به خستگی، تورم و یا خون ریزی لثه ها، از بین رفتن دندانها و افتادن آنها، درد مفاصل، ضخیم شدن پوست، کوفتگی بدن و ایجاد ضخمهایی که به خوبی ترمیم نمیگردند اشاره نمود.

  • مصرف بیش از حد ویتامین C چه عواقبی دارد؟

بدن افراد نمیتواند مقادیر بسیار زیاد این ویتامین را مدیریت نماید و مقادیر اضافه آن در ادرار افراد دفع میگردد. اگر افراد بالغ روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف نمایند به درد مشکلات شکمی، نفخ و اسهال دچار میگردند. علاوه بر این مصرف مقادیر بسیار زیاد از این ویتامین میتواند موجب شود که افراد به سنگ کلیه دچار گردند.

  • بهتر است ویتامین C همراه با کدام خوراکیها استفاده گردد؟

برای مثال شما میتوانید فلفل دلمه ای را همراه با سالاد سبزیجات استفاده نمایید، کلم بروکلی را همراه با حبوبات پخته شده مصرف نمایید و یا انواع توتها را همراه با جو دو سر مصرف کنید. ویتامین C به بدن شما در جذب نوعی آهن که در گیاهان یافت میشود، کمک مینماید این نوع آهن به سادگی آهن موجود در گوشت قرمز و ماهی جذب بدن نمیگردد.

ویتامین C همچنین میتواند همراه با انواع آنتی اکسیدانها مورد استفاده قرار بگیرد، مخصوصا ویتامین E و فلاونوئیدها.

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه
ارتباط با ما
تهران محله تهرانسر شمالی، بزرگراه شهید حسین لشگری، خیابان چهارم، پلاک ۱۰، طبقه ۱
982148000994
Telegram Instagram
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X